Zajímá vás práce personalisty či personalistky, ale nevíte, co od této profese očekávat? Jaká je pracovní náplň personalisty nebo s jakými záležitostmi se musí každý den vypořádat? Představíme vám povolání, které se stalo druhým nejžádanějším na pracovním trhu.
Náplň práce personalistky a popis pozice
Již z povahy práce personalisty vyplývá, že musí mít kladný vztah k práci s lidmi. Přichází s nimi totiž dennodenně do kontaktu a většinu pracovní doby věnuje právě lidem.
Personalista zajišťuje vzdělávání zaměstnanců a to včetně rekvalifikace nebo jiných potřebných kurzů a seminářů. Vyřizuje individuální požadavky personálních žádostí, dosazuje vhodné kandidáty na nejrůznější pozice ve firmě a tím pádem se účastní pracovních pohovorů, které zpravidla i vede.
Dále má na starosti vedení personální evidence, přípravu smluv a jiných dokumentů potřebných pro navázání pracovních vztahů a vyřizuje další běžnou agendu ve firmě. Velmi často se také zabývá sociální politikou ve firmě, kterou udržuje v rovnováze.
V neposlední řadě se také musí zabývat propagací a marketingem výběrových řízení. Jak jinak by také mohl vybírat správné členy do týmu, kdyby nikdo netušil, že se může přihlásit k výběrovému řízení, že? Personalistka je zkrátka nepostradatelný článek skládačky pro jakoukoliv firmu.
Další názvy pozice
Velmi často se můžete setkat s alternativním názvem pro tuto pozici. Mezi ty nejčastější patří: personální specialista, referent osobního oddělení, ale také anglické varianty HR officer, HR administrator a personnel assistant. Všechny však znamenají totéž a popisují výše uvedenou pracovní náplň.
Někdy se také můžete setkat se spojením více profesí do jedné, kdy se kromě personalistiky můžete zabývat také online marketingem nebo účetnictvím firmy. Tento model nejčastěji nastává u menších firem a společností s nízkým počtem zaměstnanců.
Co musí umět personalistka?
Jaké vlastnosti a dovednosti by každý správný personalista měl umět a ovládat? Pro správný výkon tohoto zaměstnání jsou velmi důležité určité předpoklady, které by se daly rozdělit do několika podkategorií:
1. Komunikační vlastnosti
Komunikace je základ v mnoha ohledech této práce. Správný personalista by měl umět komunikovat se všemi články firmy, od vedoucího nebo šéfa až po juniory a začátečníky ve společnosti. Každý den se setkává s velkým množstvím lidí, před kterými musí obhájit své dovednosti v oblasti komunikace.
Také velmi často vede pohovory s novými uchazeči, musí tedy umět dobře odprezentovat danou firmu, pozici a její náplň práce, ale také správně pokládat otázky a vyhodnocovat odpovědi. Jednoduše by měl vést pohovory na jedničku a vybírat vhodné zaměstnance do firmy.
Tím jeho práce zdaleka nekončí. Jelikož se dále stará také o motivaci a vzdělávání zaměstnanců potřebuje s nimi dobře komunikovat i po absolvování pohovoru. A jak všichni víme, a každý personalista vám potvrdí, každý člověk je jiný a platí na něj jiný způsob komunikace.
2. Organizační schopnosti
Další silnou vlastností personalisty jsou dobré organizační schopnosti. Ty mu zajišťují přehled při domlouvání schůzek, ale také při organizaci dokumentů a pracovních smluv.
Nemusíte být nutně perfekcionistou, který má doma seřazené i boty podle barev, ale na druhou stranu, pokud nezvládáte základní pravidla time managementu a váš život doprovází spíše chaos, zkuste na svých organizačních schopnostech zapracovat.
3. Reflexe a hodnocení
Dle odborníků by práce v personalistice měla obnášet i značnou dávku hodnocení a motivace zaměstnanců. Personalista často poskytuje reflexi a povzbuzení zaměstnancům na nejrůznějších pozicích.
Vhodné a spravedlivé hodnocení by také měl umět podat personalista nejen ostatním, ale v podobě sebereflexe také sobě.
4. Povědomí o firmě, kde pracuje
Jedním z nejdůležitějších kritérií, které splňuje každý dobrý personální specialista, je dostatečné povědomí o samotné firmě, pro kterou pracuje. Měl by znát každou pozici a pracovní náplň zaměstnání na jejichž místa dosazuje uchazeče.
Jen tak je totiž dokáže dostatečně dobře popsat zájemcům o zaměstnání při pohovoru a zároveň obstarávat potřebné vzdělání, rekvalifikační kurzy, semináře a motivaci pro každého z nich.
5. Něco navíc
Mezi vhodné vlastnosti personalistů také patří: kreativita, empatie, respekt k názorům ostatních, otevřenost nebo schopnost řešit problémy.
Říkáte si, že takové zaměstnání je přímo dělané pro vás? Pokud vás zajímá, jak se rychle a snadno stát specialistkou nebo specialistou personalistiky i bez předchozí praxe, čtěte ještě o chvíli déle.
Jak se stát personalistou?
Ať už se věnujete jakémukoliv oboru nebo jste čerstvým absolventem školy, můžete změnit své zaměření a stát se personalistou již během několika týdnů. To vše díky rekvalifikačnímu kurzu, který vás naučí vše od A až po Z.
Je vhodný jak pro úplné začátečníky, tak pro mírně pokročilé, kteří si chtějí upevnit znalosti v oboru. V rekvalifikačním kurzu se naučíte:
-
řídit personální agendu – od náběru nových zaměstnanců až po ukončení pracovního vztahu
-
vyzkoušíte si teoretické i praktické cvičení z jednotlivých oblastí této problematiky
-
procvičíte své komunikační schopnosti a vyzkoušíte si firemní komunikaci v praxi
-
jaké existují nástroje motivace a hodnocení zaměstnanců
-
vše z pracovního prostředí – bezpečnost při práci, jak na lékařské prohlídky, audity nebo co dělat při pracovním úrazu
Díky absolvování rekvalifikace získáte nejen teoretické a praktické znalosti, ale také osvědčení, které vás opravňuje tuto práci vykonávat. Tento oficiální dokument s akreditací od MŠMT ČR je všeobecně uznávaným a zvyšuje vaši šanci na uplatnění v tomto oboru. Navíc nezapomeňte, že firmy neustále hledají mnoho zaměstnanců a na to potřebují kvalitní personalisty.
Jedná se o velmi žádanou práci a rychle se rozvíjející obor, tak naskočte do rozjíždějícího vlaku hned. Můžete si tak zajistit zajímavou pracovní pozici, kterou neohrozí ani ekonomická krize.